Pentru a redobândi cetățenia română poți depune dosarul în România, în cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, biroul din București, Iași, Suceava sau Galați. La fel, există posibilitatea de a depune dosarul de cetățenie română în cadrul Consulatelor României din Republica Moldova sau la Consulatele din alte state, cu condiția deținerii permisului de ședere în țara respectivă.
Nu. Oriunde ai alege să depui dosarul, vei avea nevoie de o programare în prealabil. Pentru a depune în România, la ANC, programarea o soliciți pe portalul www.cetatenie.just.ro, iar dacă vei depune la Consulatul României – pe www.econsulat.ro.
Copiii minori redobândesc cetățenia română împreună cu unul dintre părinți. Pentru aceasta, la formarea dosarului de cetățenie, unul dintre părinți va include și actele copilului minor, împreună cu declarațiile notariale privind acordul ambilor părinți.
Actele străbunicilor trebuie incluse în dosarul de redobândire a cetățeniei române doar în cazul în care nici unul dintre bunici nu se încadrează în termenul stabilit de lege. Dacă cel puțin unul dintre bunici a fost născut pe teritoriul actualei Republici Moldova până la 28 iunie 1940, redobândirea cetățeniei române va putea fi realizată în baza actelor acestuia.
Legea cetățeniei române nr.21/1991 prevede un singur termen de examinare a dosarului. Acesta este de 5 luni din momentul depunerii cererii. Totuși, având în vedere numărul tot mai mare a solicitărilor și numărul redus al angajaților din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, precum și verificările suplimentare care se fac pe marginea dosarelor depuse, termenul respectiv este depășit semnificativ, ajungând la 3 ani și mai mult.
O modalitate prin care poți primi un răspuns mai rapid la cererea de redobândire a cetățeniei române este să urgentezi cazul în instanță cu ajutorul unui avocat, dacă au trecut 5 luni din momentul depunerii cererii.
Decizia de acordare sau redobândire a cetățeniei române este comunicată solicitantului printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Această comunicare are loc imediat după emiterea ordinului de către Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie.
Pentru o persoană necăsătorită, costurile estimate pentru obținerea actelor necesare dosarului de redobândire a cetățeniei române sunt aproximativ 3980 de lei. Aceasta include colectarea duplicatelor actelor de stare civilă, legalizarea actelor la notar, aplicarea apostilei și obținerea cazierului judiciar.
Aceste sume sunt estimative și au rolul de a oferi o idee generală despre costurile implicate în obținerea cetățeniei române. Costurile finale pot varia în funcție de anumite circumstanțe, iar la acestea se vor adăuga cheltuieli de transport în România.
După ce ai primit scrisoarea de la Autoritatea Națională pentru Cetățenie (ANC), urmează să te programezi pentru depunerea jurământului de credință. Ai la dispoziție 12 luni, începând din momentul emiterii Ordinului, pentru a înregistra cererea de programare, în funcție de adresa ta de domiciliu.
Nu. Este important ca programarea pentru depunerea jurământului să fie înregistrată pe platforma econsulat.ro în decurs de 1 an din data emiterii Ordinului ANC.
Nu ai posibilitatea să soliciți prelungirea termenului. Prin urmare, dacă nu reușești să te programezi la jurământ timp de 1 an, ordinul este anulat și va trebui să începi procesul de redobândire a cetățeniei române de la 0.
Pentru a depune jurământul de credință și a deveni cetățean român, este necesar să cunoști limba română. Funcționarul Consulatului sau al ANC poate refuza depunerea jurământului dacă sesizează că solicitantul nu cunoaște limba română.
După ce obții certificatul de cetățenie, urmează transcrierea actelor de stare civilă. Poți solicita transcrierea la Consulatul României sau la orice primărie sau stare civilă dintr-o localitate din România.
Singurul termen legal de transcriere este de 60 de zile calendaristice. Acesta însă poate fi mai mic sau mai mare în funcție de volumul de lucru în cadrul instituției în care ai depus.
În anumite situații, este posibil să se solicite transcrierea actelor prin procură, de exemplu, în cazul în care căsătoria sau nașterea copiilor au avut loc după redobândirea cetățeniei române. În schimb, certificatul de naștere personal și certificatul de căsătorie (dacă aceasta a avut loc înainte de obținerea cetățeniei române) vor trebui transcrise doar prin depunerea personală a cererii.
Da, este necesar să declari acest lucru statului român. În cazul în care ai fost căsătorit(ă) anterior, mențiunile de căsătorie și divorț trebuie înregistrate pe certificatul de naștere românesc. Abia după aceasta va fi posibilă transcrierea certificatului de căsătorie actual.
Este posibil să te înscrii pentru transcrierea actelor de stare civilă la Bălți, Cahul sau Chișinău înainte de depunerea jurământului, dar există riscul ca programarea să nu fie acceptată. Este recomandabil ca programarea pentru transcrierea actelor să fie făcută după depunerea jurământului.
Da, este necesar acordul ambilor părinți pentru transcrierea certificatului de naștere al copilului minor.
Pașaportul simplu electronic se perfectează în termen de la 5 până la 15 zile lucrătoare. Condiția pentru a putea perfecta pașaportul este să deții cetățenia română și acte de stare civilă transcrise.
Da, poți obține pașaportul simplu electronic chiar dacă te afli în străinătate. Acesta poate fi perfectat la Consulatul României din țara în care te afli, cu mențiunea domiciliului în străinătate. Este necesar să soliciți o programare în prealabil pe site-ul www.econsulat.ro.
Termenul legal de perfectare a buletinului de identitate este de 30 de zile, care mai poate fi prelungit cu încă 15 zile. Termenul respectiv nu poate fi micșorat. De regulă, acesta este uneori depășit din cauza verificărilor suplimentare pentru cei care își stabilesc pentru prima dată domiciliul în România.
Da. Legislația în vigoare atât în România, cât și în Republica Moldova nu permite deținerea concomitentă a două permise de conducere. Prin urmare, va trebui să te dezici de permisul de conducere moldovenesc pentru a obține permisul românesc.
Nu este necesar ca ambii părinți să dețină buletin românesc. Este suficient ca un singur părinte să fie cetățean român și să aibă buletin de identitate românesc, iar copilul minor să dețină certificat de naștere românesc.
În România, costul pentru obținerea unui pașaport simplu electronic este de 258 RON. Pentru copii minori cu vârsta sub 12 ani, prețul este de 234 RON. Prețul pentru serviciul de perfectare a pașaportului românesc prin JustConsult începe de la 1800 lei.