Câteva sute de mii de moldoveni cu cetățenie română, care dețin o carte de identitate din România sau cei care vor face un buletin românesc în 2023 pentru prima dată, urmează să cunoască schimbările majore ce vor avea loc anul acesta.
Autoritățile din România intenționează ca, până pe 31 decembrie 2023, să se emită la nivel național cartea electronică de identitate (CEI). Anunțul a fost făcut de chestorul de poliție Cătălin Giulescu, directorul DGEP, în cadrul dezbaterii publice pe Ordonanța privind evidența persoanelor și cartea electronică de identitate.
Până la sfârșitul acestui an, cartea electronică de identitate va putea fi obținută în orice serviciu public comunitar din România. Emiterea CEI va fi gratuită. Taxa de 67 de lei pentru eliberarea acestora va fi eliminată, iar costul va fi suportat de către stat.
Până în 2031, toți românii vor avea buletine de identitate electronice
Tranziția la cărți de identitate electronice se va face pe etape și se va încheia în 2031. După august 2031, toți românii vor trebui să dețină buletin de identitate electronic.
În această perioadă, va exista și posibilitatea alegerii unei cărți de identitate simple. Totuși, de anul viitor, autoritățile nu vor mai emite buletine în formatul actual, ci doar de mărimea nouă.
Buletinul românesc simplu vizual va fi identic cu cel electronic. Documentul va avea același format și aceleași elemente de securitate. Se va deosebi de cel electronic prin faptul că îi va lipsi suportul de stocare a informațiilor în format digital.
Autoritățile insistă pe faptul că trecerea la un nou format al actului de identitate este strict necesară. Aceasta pentru că buletinele actuale sunt învechite și pot fi ușor falsificate.
Ce schimbări vor suporta buletinele românilor din 2023
Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar. Documentul păstrează în memoria electronică fotografia titularului, două amprente digitale, un certificat digital și toate datele care sunt tipărite pe act.
Autoritățile au anunțat unele modificări, față de datele care apar în prezent pe documente. Locul nașterii nu va mai fi trecut pe noua carte de identitate, acesta va fi regăsit doar în format electronic.
Și adresa de domiciliu va dispărea de pe buletinele cu cip, însă va rămâne inscripționată pe cele simple. În cazul în care o persoană trebuie să își schimbe adresa și are carte de identitate electronică va putea face acest lucru cu ajutorul unei aplicații care urmează să fie pusă la dispoziție cetățenilor și nu va mai fi nevoită să se prezinte la ghișeu.
Important! După luna august 2031, cetățenii români vor putea călători doar în baza buletinului sau pașaportului electronic.
Cum vor perfecta moldovenii buletin românesc în 2023?
Pentru moldovenii cu cetățenie română nu se schimbă prea multe lucruri atunci când este vorba de perfectarea unui buletin românesc în 2023.
La solicitarea unui buletin pentru prima dată sau a cărții de identitate expirate, cerința este să aibă actele de stare civilă românești, dovada cetățeniei române și să faci dovada domiciliului în România.
Ca un detaliu important, în cazul în care vorbim de o persoană care nu este proprietarului imobilului, este nevoie de declarația scrisă a celui care îl găzduiește. Mai mult decât atât, proprietarul trebuie să fie prezent în fața lucrătorului de evidență a persoanelor cu propria carte de identitate asupra sa.
Un aspect important la perfectarea unui buletin românesc în 2023 este ca adresa de domiciliu indicată în act să fie valabilă și să corespundă cerințelor legale. Aceasta deoarece se verifică ca domiciliul să fie destinație de locuință, să existe ca edificiu. De asemenea, autoritățile române au devenit mai exigente la numărul de persoane stabilite la o adresă.
Lista de acte necesare pentru buletin românesc:
- Certificat de naștere românesc (original și copie)
- Certificat de căsătorie românesc (după caz) (original și copie)
- Свидетельство о гражданстве;
- Молдавское удостоверение личности
- Молдавский паспорт или румынский паспорт
- Dovada adresei de domiciliu
- Cerere de eliberare
De ce să soliciți acte românești cu JustConsult?
Just Consult este o companie juridică ce activează în acest domeniu de 20 de ani. Compania deține experiență și cunoștințe vaste pentru a îndruma orice cetățean în procesul de redobândire a cetățeniei române și a perfectării actelor românești.
JustConsult asigură parcurgerea tuturor procedurilor conform legii. Garanția executării obligațiilor reprezintă contractul de prestări servicii, iar pentru fiecare serviciu achitat se oferă bon fiscal.
Pentru a primi o consultație urgentă din partea unui specialist în acte românești, completează formularul pe justconsult.md. Sună la numărul 022 10 50 80.